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Pneumologia/Pulmão

Distúrbio do Sono e Sintomas Diários em Escolares com Sibilância

26/03/2005
 




Em um artigo publicado recentemente na revista Journal of Sleep Research,  os autores investigaram se a sibilância está associada ao distúrbio do sono e ao aumento dos sintomas diários em crianças em idade escolar.

 

Uma amostra randomizada de 1234 crianças, em idade entre 6-14 anos,  participou de um estudo sobre saúde respiratória.  Foi completado o questionário do  International Study of Asthma and Allergies in Childhood e  um questionário sobre sono.  Nas crianças com sibilância nos últimos 12 meses,  a qualidade do sono foi mais freqüentemente alterada devido os despertares noturnos e sono sem repouso comparado com crianças que não sibilavam.  A sonolência durante o dia e o cansaço foram mais freqüentes nas crianças com sibilância do que nas crianças sem sibilância.

 

Após o ajuste para possíveis variáveis de confusão, uma associação positiva foi encontrada entre a sibilância e: dificuldades para adormecer [odds ratio (OR) = 2.0], sono sem repouso  (OR = 5.0), sonolência durante o dia (OR = 3.8) e cansaço ao longo do dia (OR = 5.1). A tosse crônica (OR = 2.4),  ronco (OR = 2.0),  rinite crônica (OR = 2.6)  e eczema (OR = 3.3)  estiveram associados ao distúrbio do sono.  A tosse crônica (OR = 2.5)  e a rinite (OR = 4.1) estiveram relacionadas ao cansaço ao longo do dia.  A rinite crônica foi um importante fator de risco para o ronco (OR = 1.9).

 

Os autores concluíram que, em escolares com sibilância, a redução da qualidade do sono e o aumento do cansaço e sonolência durante o dia foram relatados com maior freqüência. Os sintomas das vias aéreas superiores estiveram associados aos distúrbios do sono.

 Sleep disturbance and daytime symptoms in wheezing school-aged children - Journal of Sleep Research – 2005; 14(1):77

Journal of Sleep Research
Volume 14 Issue 1 Page 77  - March 2005
doi:10.1111/j.1365-2869.2004.00432.x
 
Sleep disturbance and daytime symptoms in wheezing school-aged children
KRISTINE N. DESAGER1, VERA NELEN2, JOOST J. J. WEYLER3 and WILFRIED A. DE BACKER4
 Summary

The aim of the study was to investigate whether wheezing is associated with disturbed sleep and increased daytime symptoms in school-aged children. A random sample of 1234 children, aged 6-14 years, participated in a respiratory health study in the region of Antwerp. The International Study of Asthma and Allergies in Childhood questionnaire and a separate sleep questionnaire were completed. In the children who wheezed in the last 12 months, sleep quality was more frequently disturbed due to nocturnal awakenings and restless sleep compared with children who did not wheeze. Daytime sleepiness and tiredness were more common in wheezing than in non-wheezing children. After adjusting for possible confounders a positive association was found between wheeze and: difficulties falling asleep [odds ratio (OR) = 2.0], restless sleep (OR = 5.0), daytime sleepiness (OR = 3.8) and daytime tiredness (OR = 5.1). Chronic cough (OR = 2.4), snoring (OR = 2.0), chronic rhinitis (OR = 2.6) and eczema (OR = 3.3) were associated with disturbed sleep. Chronic cough (OR = 2.5) and rhinitis (OR = 4.1) were related to daytime tiredness. Chronic rhinitis was an important risk factor for snoring (OR = 1.9). In wheezing school-aged children, decreased quality of sleep and increased daytime tiredness and sleepiness were more often reported. Upper airway symptoms were related to the sleep disturbances.


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